31 lipca 2016

Punkt Lagrange'a - polityka i sensacja w jednej pozycji


Chłodne, gwieździste, a przede wszystkim długie, letnie wieczory to idealna pora na zabranie się do czytania książki autorstwa Jacka Szczyrby pt. Punkt Lagrange'a, którą otrzymaliśmy wprost z Księgarni Minerwa. Jeśli sam tytuł nic Wam nie mówi, to poświęćcie chwilkę i przeczytajcie naszą recenzję! Z pewnością przybliży Wam ona sytuacje i problemy, które są ukazane w tej książce.  


 Punkt Lagrange'a to pierwsza książka Jacka Szczyrby, czyli tak mądrzej zwany - debiut. Przyznam się szczerze, że to nazwisko nie wiele mi mówi, lecz w obecnych czasach mamy Internet, aby po coś on się nam przydał. Dowiemy się z niego, że Szczyrba to absolwent warszawskiej ASP, projektant wzornictwa przemysłowego, grafik, architekt, a przede wszystkim człowiek z ogromną wiedzą i talentem - na co wskazuje poziom napisanej przez niego powieści.


Jacek Szczyrba napisał książkę w bardzo ciekawy sposób, a co ważne zrobił to co było zamierzone, czyli sprawił, że czytelnik doskonale wczuwa się w punkt widzenia autora. Książkę czytało mi się bardzo przyjemnie - z jednej na drugą stronę czytałam z taką lekkością, że właściwie nie musiałam męczyć się lekturą. Bardzo spodobał mi się taki majstersztyk. Wszystko wynika z kontekstu, świetnie przedstawione są związki przyczynowo - skutkowe, nie trzeba się długo zastanawiać by zrozumieć o co chodzi. Jestem pod wrażeniem!   


Bardzo spodobał mi się styl pisania Szczyrby. Jest taki... taki nieprzekłamany. Taki rzeczywisty - autor zdecydowanie nie owija w bawełnę. Mam przez to - jako czytelnik rzecz jasna, do Niego zaufanie. Po prostu mówi to co myśli, nawet używając licznych wulgaryzmów - co jeszcze bardziej ukazuje napięcie, determinacje, a w szczególności emocje samego autora. 


Punkt Lagrange'a to powieść polityczno-sensacyjna, której akcja rozgrywa się na tle ostatniego dwudziestopięciolecia. Jej strony, to nic innego jak zbiór opisów barwnych postaci, dawnych - choć wciąż aktywnych, pracowników służby bezpieczeństwa; byłych opozycjonistów, dociekliwego księdza, emerytowanego szpiega, gangsterów, biznesmenów, handlarzy bronią, ich mecenasów; pięknych kobiet. 

Autor powieści w swoim dziele przedstawił pewną dość ciekawą teorię spiskową, która co prawda brzmi dość nadzwyczajnie, ale za pomocą pewnych działań Szczybry (przede wszystkim styl i sposób pisania, emocje itd.) czytelnik jest w stanie uwierzyć we wszystko. Osobiście sama zaczęłam się zastanawiać czy przypadkiem nie jest to prawda - jak wspomniałam autor wzbudził we mnie ogromne zaufanie, dlatego też wzięłam jego słowa pod lupę. 

Główną postacią w powieści jest Texas - dorastający w latach osiemdziesiątych chłopak, który uwielbia samochody oraz działa ze stryjem w podziemnej Solidarności Walczącej. To co zauważył w pewien dzień już na wiele lat pozostawiło mu po sobie znak. Zobaczył jak na bracie jego ojca dokonuje się wyroku. Co za kilka lat spowoduje, że Texas żyjący wbrew pozorom w wolnej Polsce zacznie wymierzać sprawiedliwość na własną rękę. W tle opowieści o przygodach Texasa autor zawiera opisy świata, dlaczego jest jaki jest, skąd bierze się jego całokształt. To bardzo ciekawe, a wbrew pozorom nieuniknione w tej powieści, aby zrozumieć jej sens! Czy Texasowi uda się osiągnąć swój cel? Jak potoczą się losy głównego bohatera? Czy uda mu się stawić czoła prześladowcom brata swojego ojca? Przeczytajcie sami! Z pewnością warto.  


Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka